Ingen dag är den andra lik. I det här yrket har man aldrig tråkigt på jobbet, säger Andreas Håkansson.
Andreas jobbar på Volvo Construction Equipment i Braås – ett globalt företag som tillverkar entreprenadmaskiner och finns i 140 länder. Vi har ringt upp för att få en pratstund om jobbet som Logistics Planner. Vi vill veta vad man gör man i rollen och lite om hur framtiden ser ut när det gäller jobb.
Det visar sig snart att vi har hittat precis rätt person.
Hej Andreas! Vad gör du i din roll på Volvo CE?
– Jag är chef över inköp och materialstyrning och har ett team på 28 personer.
Vad gör en logistiker hos er?
– Logistiker, materialstyrare – det kan heta lite olika, men det handlar om två delar: den första är att jobba mot våra leverantörer. Man har ganska mycket kontakter med dem, men i huvudsak handlar det om att se till att de levererar enligt plan. Den andra delen är lagerstyrning, och det handlar främst om att se till att vi har rätt lagernivå hemma och att optimera transporter.
Vad är det som tilltalar dig mest med jobbet?
– Det är nog bredden av arbetsuppgifter, det är väldigt mycket högt och lågt. Resor i tjänsten, träffa leverantörer mycket interna och externa kontakter. Det är sällan en arbetsdag som är tråkig eller att man inte har något att ta tag i.
Är det några personliga egenskaper ser du som särskilt lämpade hos en person som funderar på att studera till logistiker?
– Man behöver vara allround. Du behöver kunna hantera försenade leveranser, styra extratransporter, kanske ringa och boka ett flyg från Asien för att få hem grejer. Det är många bollar i luften och ibland behöver man ta beslut i situationer som kan vara stressande. Det är också bra om man är analytisk för en viktig del av jobbet är att jobba med lagerhållning och säkerställa att vi hela tiden har rätt lager på plats. Sen är det ju viktigt att man är en lagspelare och duktig på relationer. Man ska kunna skapa, underhålla och utveckla relationerna med leverantörerna.
Hur ser du på framtiden för någon som påbörjar en utbildning till hösten och är klar om två år?
– Som trycket är i industrin just nu, ser det ljust ut. Sen är det ju alltid svårt att sia om hur det ser ut om två år. Men jag ser väldigt positivt på att det finns en YH-utbildning inom materialstyrning och logistiker –motsvarande utbildning hittar man inte på högskolan, och om det finns blir det väldigt teoretiskt. Här får man ju komma ut och praktisera och det gör att man snabbt blir väldigt självgående.
Du sitter i ledningsgruppen för utbildningen Logistics Planner. Varför har du och ditt företag valt att engagera er i utbildningen?
– Volvo är den största privata arbetsgivaren i regionen, så för oss är det självklart att vi ska vara engagerade i olika lokala utbildningar. Vi har samarbetat länge och har anställt en del personer under åren.
Kan du berätta lite om hur ledningsgruppen arbetar?
– Ja, vårt jobb är ju att säkerställa att utbildningen håller en god kvalitet och att det finns en intressant kursplan som ger precis den kompetens som behövs i jobbet.
Tar ni också emot LiA?
– Ja, det gör vi. Just nu har vi tre studerande på LiA.
Har du några tips till våra studerande hur de bäst ska gå tillväga när de söker en LiA-plats?
– Mitt tips är ring, skicka inte mejl. Det visar alltid på att du är en person som verkligen vill komma hit. Det uppskattar jag.
– Tack för din tid, Andreas!