Som inköpare påverkar du lönsamheten direkt – NBI/Handelsakademin
Inköp & LogistikInspirationPartnersProgramUtbildare

Som inköpare påverkar du lönsamheten direkt

Av 13 november, 2022april 29th, 2024No Comments

Inköpare finns i nästan alla företag, från den lilla klädbutiken, där det oftast är ägaren själv som gör inköpen, till stora byggföretag, där det finns en hel avdelning med professionella inköpare.

Martin Ejermark har jobbat med inköp i 14 år och sitter i ledningsgruppen för utbildningen Inköp & Supply Management. Under flera år var han inköpschef på ett byggföretag, och här berättar han om vad jobbet på en inköpsavdelning kan innebära.

– Vårt ansvar på inköpsavdelningen var att säkerställa att vi hade produkter hemma och ute på byggplatserna för att kunna bygga våra hus. På min inköpsavdelning hade jag fem inköpare som beställde material, både lagermaterial och material som är unika för specifika husbyggen. Deras uppgift var att stå i ständig kontakt med byggledare, konstruktörer och säljare kring vad som behövdes för ett bygge och lade sedan order hos de leverantörer vi hade avtal med. Att upprätta dessa avtal låg också på vårt ansvar. Det handlar om att göra upphandlingar, förnya avtal och konkurrensutsätta leverantörer.

Jag var en del av hela flödet och fick se slutprodukten. Det var en härlig känsla att se hur fina de produkter blev som vi jobbat hårt för att få fram.

När jag började där var inköp spritt på många personer, men jag anställdes för att skapa en avdelning med proffs för att få ökad kostnadskontroll. Eftersom inköp är så viktigt för företagets framgång, satsar fler och fler på en avdelning med specialister.

Vad gjorde dig intresserad av rollen som inköpare/inköpschef?

– Det var dels den kommersiella delen men också kontakten med leverantörerna. Man påverkar företagets lönsamhet direkt – en sparad krona på inköp är en krona på sista raden, och det lockar om man är affärsdriven för man bidrar så tydligt till företagets framgång.

Du är också engagerad i utbildningen Inköp & Supply Management och sitter med i utbildningens ledningsgrupp. Varför har du valt att engagera dig där?

– Den här typen av utbildning är viktig, och jag vill vara med och bidra och påverka hur utbildningen ska utformas. Vi är med och beslutar om vilka kurser som ska ingå och har mycket diskussioner om vad man ska lägga tiden på.

Utbildningen är också en bra rekryteringsbas för oss, ett sätt att hitta bra personal. Vi får träffa dem och berätta vad som är roligt med jobbet och få dem intresserade av att söka sig till vår bransch. På min tidigare arbetsplats tog vi ofta emot studerande på LiA (Lärande i arbete). Det ger en bra bild av vad en inköpare gör. Utbildningen är också en bra rekryteringsbas för oss, ett sätt att hitta bra personal.

Sammanfattningsvis, vad skulle du säga till någon som funderar på att jobba med inköp?

– En tjusning med jobbet är att man har så många kontaktytor och får se hela företaget. Så man behöver gilla att ha kontakt med människor och att ha struktur, ordning och reda. När jag säger kontakt med människor menar jag också olika typer av människor – man behöver ha förståelse för just den människans problem och kommunicera därefter. Du träffar säljare, entreprenörer, byggledare och leverantörer. Det ger också möjligheter – är det något man blir mer intresserad av finns det stora möjligheter att komma vidare.

Tack för din tid och ditt engagemang, Martin!

 

 

Leave a Reply